R.i.p

Lasse Kronér: När jag var hos honom i fredags visste jag att det va sista gången vi sågs.

Skådespelaren Lasse Brandeby är död.

Han avled i natt på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg.

– Det är fruktansvärt tungt, säger nära vännen Lasse Kronér.

Klockan tre i natt ringde telefonen hos Lasse Kronér. Lasse Brandebys dotter Anna meddelade att bästa vännen har avlidit.

– Jag har bott hos Lasse i nästan tre veckor, vakat vid hans sida. Det är fruktansvärt tungt, säger Lasse Kronér.

Lasse Kronér fick inte berätta för någon om att vännen var svårt sjuk:

– Han ville ha det så. Det var jag och familjen som visste. Lasse har velat hålla detta för sig själv. Jag fick ljuga folk rakt i ansiktet när de frågade hur han mådde. Jo, det är bra, sa jag.

Sågs i fredags

Sista gången han såg sin vän, som han haft daglig kontakt med i 20 år, var i fredags.

Lasse Kronér skulle iväg på turné och vara borta i en månad.

– Jag visste att det var sista gången vi sågs. Det var fruktanvärt jobbigt att stänga dörren efter att jag kramat honom. Jag visste att det var sista gången, säger han.

Lasse Brandeby har under en längre tid varit sjuk och vistats på sjukhus. Skådespelaren, komikern och journalisten Brandeby blev mest känd som "Kurt Olsson", figuren som dök upp i lokalradion redan 1979 och utvecklades under 1980-talet såväl hos Nationalteatern i Göteborg som i föreställningar på olika scener i staden.

Allvarliga njurproblem

I somras var han med i "Fångarna på fortet", trots att han var svårt sjuk. Han lades in på sjukhus, där läkare konstaterade att han hade allvarliga njurproblem. I juli hoppade han av ”Lotta på Liseberg” och hänvisade till privata skäl. Under sommaren har han tillbringat mycket tid på sjukhus.

Lars Brandeby föddes 1945 och hade en rad yrken innan han kom in på Journalisthögskolan i Göteborg 1979 – högstadielärare, taxichaufför, besinmacksbiträde.

Han arbetade som reporter på Radio Sjuhärad, där han tillsammans med bland andra Jan Josefsson väckte både munterhet och irritation med frispråkiga intervjuer med politiker och andra makthavare.

Lasse Brandeby blev 66 år.

artikeln finns här - http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13962021.ab



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0