Mitt första år som travkusk

Min mamma och hennes ponny Pajas är 3 faldig vinnare av ponnytrav SM tillsammans, han deltog 9 gånger och sämsta placeringen va 4a. Inte dåligt va? ;)

(klicka på bilden)

Så det va lixom lite självklart att jag skulle hålla på med hästar - ponnytrav.
Som nog dom flesta vet har jag ridit på ridskola osv och har nog alltid varit mest intresserad av ridning. Men när vi köpte Laurus 2008 så va det ponnytrav vi skulle satsa på.

2010 anmälde mamma mig till en travkurs på Sundbyholm, jag va ju måttligt road eftersom jag trodde jag skulle vara sämst eftersom jag knappt kört någonting innan.
När vi åkte dit var jag hur nervös som helst, men veckan där gick riktigt fort och det visade sig att jag va så mycke bättre än alla där så jag fick vara ledare ibland ;)
Efter jag varit på Sundbyholm åkte jag upp på travläger på Romme i Dalarna. Vi körde mycket på banan och tränade på selningen. Gjorde även mitt prov där som hörde till för att få sin licens. Fick 25½ rätt / 28 rätt och 24 va det lägsta min fick ha, så jag va skitstolt för nu va det bara mina 10 provlopp kvar som jag skulle göra vintern 2010 på Solvalla.

Jag började på Solvalla en gång i veckan, kommer ihåg att jag fick gå tidigare från skolan för att hinna, pinsamt haha. Jag hade Kaxe III, som han heter, mestadels av kursen. Första gången jag körde han skena han iväg över halva banan typ och då skönk mitt självförtroende ännu mer för jag trodde alla skulle tycka jag va dålig..
 
men veckorna gick och jag klarade alla mina 10 provlopp. Jag hade min licens men ingen häst och tävla.
sommaren/hösten 2011 åkte vi upp med Laurus till våra travkompisar i Dalarna. Den 12-14 augusti skulle jag starta deras två shettisar för första gången. Jag va hur nervös som helst verkligen.. Sahi skulle jag köra på fredagen och Kotuko på söndagen.
Med Sahi gick det inte speciellt bra, kom sist men vart inte diskad iaf! ;)
Med Kotuko gick det bättre, kommer inte ihåg placeringen men det gick bra iaf! Så bra att dom ville att jag skulle starta han fler gånger :)

Under den här helgen kvalade även Samuel Laurus. Det gick väl sådär, han va jättelugn men klarade inte tiden så det va synd.

Nästa ponnytrav-helg var på Solvalla. Tanken va att jag skulle kvala Laurus och köra Kotuko men jag fick köra deras russ, Rama ist. DÅ va jag nervös, Rama går runt 2 minuter och så fort hade jag aldrig kört förut..
Kvalet med Laurus gick väl åt helvete, han sprang och kolla på allt annat och jag vart bara surare och surare.. så han klarade alltså inte tiden igen..


sen va det Ramas tur, å helvete vad fort det gick.. hela loppet gick på 2 sek kändes det som, sen kommer vi till upploppet och Rama blir störd av hästen bredvid och går upp i galopp och blir diskad.. vi räknade ut att om hon inte galopperat hade hon gått nytt rekord, så det va lite surt. men dom va ändå jättenöjda över loppet - det va trots allt första gången jag tävlade russ!

nåra helger senare åkte vi till Sundbyholm-Eskilstuna och skulle kvala Laurus och jag skulle köra Rama igen.
Laurus sänkte sitt 'rekord' men va fortfarande några sekunder från kvaltiden.. bara å fortsätta försöka tänkte vi..
första loppet med Rama gick bra, 2 galopper och en 7 eller 8 plats. Va riktigt nöjd, hon gick 2.08,4 hihi.
Andra loppet kom jag 6a :D låg 1a riktigt länge, det va ett snabblopps lopp med massa av dom 'stora' ponnyna. Låg i täten ett bra tag innan hon fick galopp men det gjorde inget, vi kom igen på upploppet men hästen som kom 5a vann över oss med ca 1 meter.. hon sprang på 2.08,0 :D va hur nöjd som helst, världens smile på läpparna för Rama gick klockrent!
  

det va min sista tävling med Rama för det året, och jag hoppas verkligen det blir flera 2012♥

Den 30e oktober kvalade jag Laurus sista gången för det året, vi hoppades verkligen han skulle klara det. Men nej inte den gången heller.. Laurus vart rädd för några märken i marken och tvärstanna.. så vi tappade rätt mycke på det. Hade han inte gjort det hade vi lätt klarat tiden.. men aja vi får se det från den ljusa sidan, han va inte dum med flit :)

Men 2012 kommer vi igen, och då jävlar!

  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0